۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۵۱۸۸۲

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 650 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 450 تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 18 ارديبهشت ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 650 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 450 تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 380 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 960 هزار تومان و سکه گرمی 980 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 652 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 868 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 824 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1704 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 300 تومان، یورو 17 هزار و 550 تومان و درهم امارات 4 هزار و 510 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 700 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 600 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزارو 100 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 17 هزار تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

چرا قیمت سهام‌های بورس صعودی شد

عباس آرگون افزود: دولت می‌تواند طرح‌های نیمه تمام را در غالب شرکت سهامی تعریف و در بورس عرضه کند و از این طریق با تامین مالی و اتمام این طرح‌ها گامی در تحقق جهش تولید بردارد.

وی اضافه کرد: اکنون بهترین فرصت است تا حجم بالای نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصادی هدایت شود که می‌تواند عاملی برای ظرفیت سازی در تولید و اشتغال پایدار باشد.

وی با بیان اینکه دولت هم می‌تواند از این فرصت برای خود تامین مالی داشته باشد گفت: البته دولت به جای دخالت کردن باید از بازار سرمایه حمایت کند.

آرگون افزود: در شرایطی که کمبود عرضه در مقابل تقاضا در بازار سرمایه وجود دارد بنگاه‌های بزرگ می‌توانند با عرضه سهام خود در این بازار، سرمایه‌های خود را از بازار ثانویه به بازار اولیه منتقل کنند و با ظرفیت سازی‌ها و ایجاد اشتغال، به افزایش تولید کمک کنند.

وی ادامه داد: هر قدر شرکت‌های بیشتری در بازار سرمایه داشته باشیم از آنجا که بازار سرمایه نماد شفافیت در کشور است این امر به ارتقاء شفافیت در اقتصاد کمک می‌کند ضمن اینکه ورود شرکت‌های بیشتر در بازار سرمایه، به تقاضای بازار هم پاسخ خواهد داد.

رشد 90 درصد شاخص سهام از ابتدای سال تا کنون

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون شاخص سهام در بازار سرمایه حدود 90 درصد رشد داشته است گفت: درحالی که رشد اقتصادی ما منفی است این میزان رشد شاخص با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد بلکه این رشد ناشی از عدم رونق در سایر بازار‌های موازی مانند ارز، طلا، سکه، خودرو و مسکن است که موجب شده حجم بالای نقدینگی به بازار سرمایه وارد شود البته به نسبت تقاضای ایجاد شده در بازار سرمایه، عرضه‌ها شکل نگرفته است.

آرگون افزود: یکی دیگر از عوامل رشد شاخص را می‌توان انتظارات تورمی دانست به طور نمونه سال گذشته 41 درصد تورم داشتیم، اما پیش بینی افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند از تورم امسال بیش از این رقم است که موجب شده برای حفظ ارزش پول خود اقبال بیشتری به بازار سرمایه داشته باشند.

وی مکانیزم بازار سرمایه را دیگر عامل رشد شاخص این بازار برشمرد و گفت: دامنه نواسان 5 درصدی که دراین بازار دیده شده خود عامل تحریک کننده برای رشد شاخص و صف نشینی‌های طولانی برای خرید سهام است.

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: باید با تسهیل و سرعت بخشی به افزایش سرمایه شرکت ها، نقدینگی جامعه را جذب و آن را به طور مستقیم به بنگاه‌های اقتصادی تزریق کنیم ضمن اینکه باید بتوانیم عرضه‌های اولیه جدید هم در بازار سرمایه داشته باشیم.

آرگون با اشاره به اینکه در برخی سهام‌ها رشد‌های چند درصدی در روز‌های اخیر داشتیم افزود: اگر بازار‌ها را با هم مقایسه کنیم در بازار‌های دیگر هم شاید چنین حباب‌هایی وجود داشته باشد به طور نمونه در بازار سرمایه، شاخص کاملا مشخص است و روزانه ثبت می‌شود، اما در بازار‌هایی مانند مسکن شاخص‌ها به این دقت و ظرافت، بیان نمی‌شود.

سهامداران باکوچکترین نوسان از بازار سرمایه خارج نشوند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامدارانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند حتماً با کار کارشناسی به خرید سهام اقدام کنند و به جای سهم تکی، حدالامکان سبدی از سهام را با مشورت گیری از افراد متخصص و کارشناس از جمله کارگزاری‌ها و شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری تهیه کنند ضمن اینکه به صورت هیجانی وارد بورس نشوند و با کوچکترین نوسانی از آن خارج نشوند.

آرگون با بیان اینکه نوسان جزء ذات بازار سرمایه است گفت: سهامداران با یک نگاه میان مدت و بلند مدت وارد بازار سرمایه شوند و دارایی‌های مازاد خود را وارد بازار سرمایه کنند و سفارش اکید ما این است از فروش دارایی‌های موجود خود و وارد کردن آن به بازار سرمایه خودداری کنند.

 

کم شدن محدودیت‌های کرونایی، نفت را 31 دلاری کرد

قیمت نفت در معاملات امروز با امید به بهبود تقاضا برای نفت در برخی از کشورهایی که محدودیت‌های قرنطینه را کم کردند، افزایش یافت و این امید اثر گزارش افزایش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا را جبران کرد.

قیمت نفت برنت تقریبا از زمانی که در 22 آوریل به کمترین میزان 21 سال گذشته رسیده بود، دو برابر شده است و دلیل این اتفاق انتظار برای بهبود تقاضا و کاهش تولید اوپک پلاس است.

هر بشکه نفت برنت با 65 سنت افزایش 31.62 دلار فروخته شد و طی 6 روز گذشته افزایش یافته است.

قیمت نفت خام آمریکا 76 سنت افزایش یافت و بشکه ای 25.32 دلار معامله شد.

نعیم اسلام، تحلیلگر آواترد گفت: «آشکارا، خوش بینی در مورد بازگشایی اقتصاد جهان افزایش قیمت نفت را تقویت کرده است.»

اما فزونی عرضه همچنان ادامه دارد، موسسه آمریکن پترولیوم دیروز اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته 8.4 میلیون بشکه افزایش یافته که بیش از انتظار تحلیلگران است.

رئیس بخش کالاهای اساسی بانک ملی استرالیا گفت: «ما در حال صحبت کردن در مورد عادی سازی عرضه و تقاضا هستیم، اما راه زیادی برای رفتن داریم.»

ایتالیا، اسپانیا، نیجریه و هند بعلاوه برخی از ایالت های آمریکا شروع کردند به مردم اجازه خروج دادند تا به سر کارهای خود برگردند.

دولت فدرال آلمان و 16 ایالت بر روش هایی برای کاهش قرنطینه توافق کردند.

کم شدن قرنطینه می‌تواند به بهبود تقاضا برای نفت منجر شود.

 

ارسال نامه افتتاح حساب طرح ملی مسکن به بانک عامل

محمود محمودزاده در گفت‌وگو در خصوص آخرین وضعیت طرح ملی مسکن، اظهار کرد:‌ حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از طریق مراجعه به سایت و شیوه پیامکی در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، اینها به همان 300 هزار واحد اعلام شده غیر از بافت‌های فرسوده پالایش خواهند شد.

وی تصریح کرد:‌ در زمان حاضر شرایط پرداخت آورده 30 تا 40 میلیون تومانی تعداد زیادی از متقاضیان تایید صلاحیت شده فراهم است.

وی یادآور شد:‌ شیوع ویروس کرونا قبل از عید مانع  تکمیل پرونده متقاضیان تایید صلاحیت شده طرح ملی مسکن و معرفی به بانک شد،. دیروز پرونده تعدادی از متقاضیان واجد شرایط به بانک معرفی شده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که روز گذشته نامه این متقاضیان ره به سرپرست بانک مسکن ارسال کردم،‌ادامه داد:‌ به زودی پروسه افتتاح حساب این افراد و واریز آورده اولیه آنها به بانک آغاز می‌شود.

محمودزاده با اعلام این‌که تاکنون هیچ پولی از سوی متقاضیان تایید صلاحیت شده طرح ملی مسکن واریز نشده است،‌ افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان اردیبهشت امسال پالایش 500 هزار ثبت‌‌نام کننده طرح ملی مسکن انجام خواهد شد.

 

برگزاری اولین جلسه دستمزد ۹۹ در سازمان بازرسی

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری اولین جلسه دستمزد 99 کارگران در سازمان بازرسی خبر داد و گفت: پس از دستور رئیس قوه قضائیه اولین جلسه سازمان بازرسی هفته گذشته با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد و در آن جلسه نمایندگان کارگران دیدگاه های خود را درباره افزایش دستمزد و مشکلات معیشتی کارگران بیان کردند. 

 وی بیان کرد: یکی از مصوبات جلسه این بود، که نمایندگان کارفرمایان مستندات خود را به سازمان بازرسی ارائه دهند و در صورتی که تخلفی صورت گرفته است بررسی شود. 

 تاجیک با بیان اینکه در جلسات کمیته دستمزد که با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شده بود، هزینه سبد معیشت 4میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده بود گفت: متأسفانه دستمزد نه مطابق سبد معیشت بود و نه مطابق نرخ تورم. یعنی ماده 41قانون کار اجرا نشده بود. مسئولان وزارت کار بارها در جلسات شورای عالی کار به این نکته اشاره کردند که دستمزد کارگران تنها 55 درصد هزینه ها را پوشش می دهد. در شرایطی که اجاره بها بخشی عمده ای از حقوق کارگران را صرف می کند. یک کارگر حداقل بگیر چگونه می تواندامرار معاش کند.از نگاه کارگران تمام این موارد در مصوبه دستمزد رعایت نشده و یک تخلف بزرگ است. 

 نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مگر غیر از این است که کارمندان دولت کمتر از 2میلیون و 800هزار تومان دریافت نمی کنند. چرا دولت و کارفرمایان به وعده خود برای این موضوع نیز عمل نکردند. 

 وی به شکایت کارگران به دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: در این دادخواست که توسط یکی از وکلای دادگستری تقدیم شده است، ابطال مصوبه مورد شکایت، به دلیل تغایر دستمزد تعیین شده با مفاد ماده 41 قانون کار و اصول الزام آور قانون اساسی و نیز قواعد و مقررات داخلی و بین‌المللی سه‌جانبه‌گرایی، خواسته شده است.در تنظیم دادخواست، مفهوم واقعی سه‌جانبه‌گرایی مدنظر قرار گرفته و اعلام شده نشستن سه گروه پشت یک میز، برای رسیدن به سه‌جانبه‌گرایی کافی نیست و نمی‌توان دستمزد کارگر را فقط با توافق دولت و کارفرما تعیین کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
انتقاد از دولت
0
0